Taiteilijaksi

En mitenkään pääse yli enkä ympäri siitä tosiasiasta, että taide on minulle tärkeä asia ja minun kuuluu kenties olla taiteilija. Toki terapeutinkin työ on kiinnostavaa ja olen siinä aika hyvä. Mutta mikään ei tuo minulle yhtä paljon iloa ja riemua kuin taide. 

 

En kuitenkaan useinkaan inspiroidu kirjoittamaan taiteesta tänne blogiin. Mitä kirjoittaisin? Kun tekee mieli piirtää tai maalata, minä piirrän ja maalaan, enkä kirjoita. Viime aikoina olen kuitenkin tehnyt taidenettisivujani. Se projekti on ollut käynnissä jo viitisen vuotta, jonka aikana olen tehnyt useita eri versioita ja kokeiluja. Tällä hetkellä olen siis jo paremmin perillä siitä, mitä haluan. Osaan myös aika hyvin käyttää Wixin drag and drop -työkalua. 

Minulla on jo sen viitisen vuotta ollut maksuton online taideportfolio (https://veraoinonen.wixsite.com/portfolio), mutta nyt olen viemässä sitä seuraavalle tasolle. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ostan oman domainin, kirjoitan hienon bion, kirjoitan esittelytekstin siitä, että teen tilaustöitä ja miten niitä teen, sekä avaan jossakin vaiheessa verkkokaupan, josta pystyy ostamaan tekemiäni maalauksia. Pitäisi myös varmaan tutkia, miten tehdään hakukoneoptimointia, mutta saa nähdä saanko tässä kohtaa hermoromahduksen.

 

Eli siis… mitä yritän tässä sanoa, on, että sinne omille nettisivuille voisi halutessaan tehdä myös oman blogin. Se ei olisi niin kuin tämä blogi vaan enemmän sellainen sosiaalisen median tyylinen päivitysblogi, johon postailisin taideaiheisia päivityksiä siitä, mitä olen tehnyt, mitä haasteita kohdannut, ketä ehkä tavannut (jos kohta jo voisi tavata ihmisiä) ja muuta sellaista taideaiheista kuulumista. Mahdollisesti voisin postata myös tutoriaaleja ja muuta sellaista, jos joku tosiaan haluaa minun tekevän niitä tai saa niistä apua. Olisin kyllä varmaan maailman paskin taideopettaja. Olen itseoppinut, enkä osaa selittää teknisiä asioita alkuunkaan. Joskus joku on kysynyt, että enkö haluaisi mennä vaikka kansanopistolle pitämään jotain taidekurssia. Ha ha! 

Siitä on kohta kuusi vuotta, kun otin vastaan ensimmäisen taidetilauksen. Samalla siitäkin on kuusi vuotta, kun valmistuin yliopistosta ja päätin vaihtaa alaa ja ryhtyä taiteilijaksi. Olen pitänyt varsin matalaa profiilia, mutta tie on ollut koko ajan kohti itseni elättämistä taiteella. 

Hiukan epäselvyyttä on ollut siinä, minkälaista taidetta minun "pitäisi" tehdä. Ehkä ajattelen vähän liikaa. Ehkä kannattaisi vaan tehdä jotain ja katsoa, mitä tapahtuu. Juuri näin olenkin nyt päättänyt tehdä.

On kurjaa, kun elämä valuu ohitse, sillä siltä minusta tuntuu silloin, kun en tee taidetta.

 

Niin kauan kuin muistan olen ollut vähän sellainen jokapaikan höylä. Kun taiteesta on kysymys siis. Englannin kielessä on sellainen vähän ikävä sanonta kuin "jack of all trades, master of none" eli suomeksi sanottuna "keskity yhteen asiaan, muuten teet kaiken vähän huonosti ja kukaan ei osta sulta mitään". Mutta kun minä olen juurikin vähän sellainen, joka tekee vähän kaikkea ja vähän keskinkertaisesti. Kyllästyn nopeasti ja hypinkin vesiväreistä villapaitojen neulomiseen, lyijykynäpiirustuksista kakkujen leipomiseen sekä lastenhuoneentauluista makrameeseinävaatteisiin. Kaikenlainen käsillä tekeminen, mutta myös hyvät kirjat ja elokuvat, ovat aina olleet lähellä sydäntä. Rakkaimpana niistä piirtäminen ja maalaaminen, mutta kaikenlaista muutakin tulee väkerrettyä. Sitten välillä tulee kuukausien tauko, kun puuhastelu alkaa hävettää. 

Nettisivut ovat siis työn alla ja taideyritys käynnissä eli jos tämän luettuasi inspiroidut kenties tilaamaan minulta jotain, ota yhteyttä vaikka tällä online-portfolion Contact-kaavakkeella.

 

---

 

Alla on linkkejä taidetta käsitteleviin blogipostauksiini, joista valtaosa näyttäisi olevan vuodelta 2016.

 

Tuuliviiri 

Kutsumus vai kirous? 

Maalaamaan 

Pupu 

Lohikäärme vai jänis? 

Piirsin Pokémoneja 

Lisää piirtelyä 

Piirtämistä

Kommentit

Suositut tekstit