Kaaos ja kosmos

Haluaisin olla järjestelmällisempi, organisoida elämääni, tekemisiäni ja tavaroitani.

Olen kuitenkin aina ollut tässä älyttömän huono. Asuntoni – tai ennen huoneeni – on sotkuisessa kaaoksessa senkin jälkeen, kun olen heittänyt paaaljon tavaraa pois ja vaikka yritän siivota vähäsen joka päivä. Säilytystilaa kyllä löytyy, mutta kaikki tavarat ovat sikin sokin esillä sen sijaan, että laittaisin ne laatikoihin ja lokeroihin. Kun tasot ovat täynnä tavaraa, pelkkä ajatuskin pölyjen ja roskien pyyhkimisestä alkaa ahdistaa.

Silti en totu sotkuun vaan inhoan sitä! Töissä olen aina siisti ja järjestelmällinen. Kun asioilla on valmiiksi oikea paikka, järjestystä on helppo ylläpitää. Kotona tällaista järjestystä ei kuitenkaan ole. Ei kotona eikä muussakaan elämässä.

Jotain edistystä on ehkä tapahtunut. Jaksan nykyään päivittää budjettitaulukkoa säännöllisesti, kun aikaisemmin se oli kamalaa ja vastenmielistä. Olen ottanut käyttöön taas vihkokalenterin ja pidän sen avulla elämäni keskeiset langat käsissä. On joku paikka, mistä löydän to do -listat ja useimmiten jopa tapaamisten ajankohdat ja osoitteet. Kotoa löytyy myös seinäkalenteri.

Haaveilen siististä kodista ja helpommasta elämästä, jossa on vähemmän tavaraa ja enemmän tilaa hengittää. Mutta vaikka heittäisin kuinka paljon tavaraa pois, se ei vain tunnu vähenevän ollenkaan. Rakastan ajatusta järjestyksestä, siististä järjestelmästä, jossa kaikella on oma paikkansa ja tehtävänsä, niin kuin ihmiskehossa tai maapallon biosfäärissä. Olen nimittäin huomannut, että kun ympäristöni on kaoottinen, päänsisukseni on sitä myös.

Olen ihastunut kaikenlaisiin plannereihin liittyviin juttuihin. Olen kokeillut bullet journal -järjestelmää (http://bulletjournal.com/) ihan onnistuneesti omassa plannerissani, joka on tällä hetkellä Shanghaista ostetussa 2€:n vihkossa.

Viime aikoina olen haaveillut kunnon plannerin askartelusta vuodelle 2017. Tekisin sivut koneella, laminoisin välilehdet ja kannet ja veisin nivaskan ”kierrätettäväksi” tai miksikä sitä nyt kutsutaan, kun kierrevihkoon laitetaan se kierre. Näin saisin juuri sellaisen kalenterin kuin haluan.

Ehkä syyskuu voisi olla minimalismivuoteni siivous- ja järjestelykuukausi.

Kommentit

Suositut tekstit