Flow 2016


Olen kuullut Flowsta siellä käyneiltä ihmisiltä, mutta en ollut itse aikaisemmin käynyt. Alkuaikoina Flow oli mielestäni outojen ihmisten outo festari, jossa soitettiin outoa "musiikkia". Toisin sanoen minulla ei ollut hajuakaan, mikä Flow oli. Viime vuosina festari on kuitenkin vain paisunut ja alkanut kiinnittää sellaisia bändejä, joista minäkin olen joskus kuullut, esimerkiksi viime vuonna esiintynyt Florence + The Machine ja tämän vuoden Sia. Olen tiennyt Breathe Me -biisin jo pitkään ja ihastuin Electric Bird -biisiin, kun Some People Have REAL Problems ilmestyi. Kun Titaniumista tuli superhitti ja näin, että siinä lauloi joku Sia, en tajunnut, että kyse on samasta laulajasta - sen verran erilaiselta uusi materiaali kuulosti. En myöskään tiennyt, että Sia ilmeisesti kieltäytyy näyttämästä kasvojaan ja vartaloaan julkisuudessa, koska ei halua markkinoida niillä musiikkiaan. En ollut koskaan googlannut ainuttakaan videota Siasta, joten en tiennyt. Minuun musiikki ainakin upposi ilman mitään hajua Sia-ihmisestä.


Sian lisäksi sunnuntaina tuli nähtyä Ruger Hauer, J. Karjalainen, New Order, Villa Nah ja Anohni. Kaksi viimeistä olivat entuudestaan tuntemattomia. Ruger Hauer oli tosi hyvä (mutta kuulostiko Iisa vähän epävireiseltä?), ja New Orderissa oli hienot valot ja hyvä biletunnelma. Lappariteltta oli tosin aivan tupaten täynnä ja kaikki halukkaat eivät edes päässeet sisään, vaikka teltta ei ollut tosiaankaan pieni. Anohni-vaiheessa olin jo puoliunessa ja niin jalkakivuista kärsivä, etten muista paljoakaan.


Ruokapuoli oli erittäin erittäin positiivinen yllätys. Flow on vegaanin paratiisi. Ruoat olivat kalliita, mutta kuulostivat niin hyviltä, että olisin halunnut ahmia kaiken. Yleensä mietin vastaavissa tilanteissa, että kamala nälkä olisi, mutta vaihtoehdot ovat kuivaakin kuivempi hodari tai ylipehmeät lähes valkoiset ranskalaiset. Flowssa nautittu nyhtökaura-ateria oli erittäin herkullinen enkä malta odottaa, että pääsen syömään nyhtökauraa uudelleen.


Valitettavasti ihmistungos pilasi hieman tunnelmaa (ja pääsi uutisiinkin). Minä tein juuri niin kuin jutussa neuvotaan eli menin valtavirtaa vastaan niin paljon kuin kykenin. En mennyt seisomaan lavan eteen keskelle vaan jäin vähän taaemmas ja reunalle. Lähdin New Orderin keikalta puoli tuntia etuajassa, jotta olisin ehtinyt käydä vessassa ja saanut hyvät paikat Sian keikalta. Luulin saaneeni hyvän paikan invalavan takaa - avautuihan edessä suurehko aidattu ja korotettu mutta väljä alue, jolla oli vain muutamia pyörätuolissa istuvia kuuntelijoita. Valitettavasti päätös kääntyi minua vastaan, sillä mukana olleet henkilökohtaiset avustajat seisoivat ja blokkasivat kaiken. Minä olisin heidän asemassaan mennyt kyykkyyn tai heitä varten olisi voinut olla retkituoleja. He olisivat istualteenkin nähneet paremmin kuin minä. Sitä paitsi jos he olivat siellä töissä, eivät he olleet välttämättä edes faneja. Elämä ei ole reilua.


Suurin osa ihmisistä, kenen kanssa olen jutellut, ovat hehkuttaneet Flowta valtavasti. Se on niin hieno tapahtuma ja vau kun siellä on niin siistiä ja vaikka mitä. Vaikka olin festareilla melkein kahdeksan tuntia, tuntui silti, että suurin osa Flowsta jäi kokematta. Ympärilleen olisi pitänyt katsella heti saapuessa. Myöhemmin illalla ihmismassat blokkasivat kaiken eikä silloin oikein päässyt enää liikkumaankaan.


Flown festaripukeutuminen oli mielenkiintoista katsottavaa. Ensiksi mietin, että missä ovat ne kaikki supertyylikkäät ihmiset, joita Flowssa kuulemma aina käy. Sitten aloin bongailla mielenkiintoisia kampauksia ja asuja. Tyylikkyys ei ollut ihan sellaista kuin odotin. Täytyy myöntää, että odotin high fashion tai runway -tyylistä pukeutumista. Sellaista överihienoa niin kuin jossain muodin suurkaupungeissa. Muoti oli kuitenkin arkisempaa katupukeutumista, mikä oli siinä mielessä ihan hyvä, että siitä on helppo ammentaa inspiraatiota omiin vaatevalintoihin.


Täytyy myöntää, että olen aika kokematon festarikävijä ja vähän ennakkoluuloinenkin niiden suhteen. Äiti on aina varoitellut, että festareille ei saa mennä. Siellä on kylmää, märkää, likaista, siellä ei saa nukuttua (jos on yön yli) eikä syötyä kunnolla ja siellä on sitä paitsi vaarallista. Joihinkin festareihin tämä ehkä pätee, mutta ei Flowhun. Olin pukeutunut sään mukaisesti, jalkojen alla oli enimmäkseen kuiva asfaltti ja nurmikko, käsisaippuoilla varustettuja vesipisteitä oli riittävästi; Flowssa ei tietääkseni edes voi yöpyä; ruoasta jo mainitsin, että se oli mahtavaa, enkä tuntenut oloani missään vaiheessa uhatuksi (olin toki selvin päin ja turvallisen puolisoni kanssa), jos ei lasketa väentungoksessa tuuppimista, mikä oli enemmän turhauttavaa kuin uhkaavaa. Tämä ei siis ole sellainen "perinteinen" festari, josta äiti varoitti, vaan erilainen tapahtuma.


Kaiken kaikkiaan minulla oli hauska ja hyvin erilainen sunnuntai kuin tavallisesti.

Kommentit

Suositut tekstit