Meditaatiosta

Valitettavasti luontoäiti on nyt tehnyt tepposet, eikä me saatu toista telttailuharjoitusta. Täällä päin on satanut tänään rakeita, ja tällä hetkellä sataa räntää. Lisäksi yöksi on luvattu miinusasteita, ja meidän makuupussit on kesäpusseja. Mutta nyt onkin hyvä hengailla kotona, tehdä ruokaa ja katsoa Doctor Who:n uusia jaksoja.

Reissuun lähtöön on enää kahdeksan päivää jäljellä, ja odotusjännitys on muuttunut miltei käsinkosketeltavaksi. Tuntuu, että pitäisi olla koko ajan tekemässä jotain viime hetken valmisteluja, mutta en tiedä, mitä tekisin. Kaikki tuntuu jo olevan valmiina. Ensi viikolle on tosin vielä sen verran ohjelmaa, että pitää käydä hakemassa toinen hepatiittipiikki, uusia lääkeresepti, hakea sairaspäivärahaa ja lainata äitiltä pari vaatetta matkaa varten.

Tänään haluaisin kirjoittaa meditaatiosta. Meditaatio on yksinkertaisimmillaan silmät kiinni paikallaan istumista ja hengityksen sekä tuntemusten tarkkailua. Toki erilaisia meditointitekniikoitakin on kehitetty voimistamaan kokemusta tai viemään sitä tiettyyn haluttuun suuntaan.

Olen meditoinut säännöllisen epäsäännöllisesti jo muutaman vuoden ajan. Joskus olen meditoinut päivittäin – jopa kaksi kertaa päivässä – ja joskus olen pitänyt aika pitkiäkin taukoja. Palaan kuitenkin meditoinnin pariin yhä uudestaan.

Mitä psyykkisten häiriöiden itsehoitoon tulee, meditaatio on mielestäni paras ja yksinkertaisin yksittäinen apukeino. Kun meditoin säännöllisesti, olen rauhallisempi, tyynempi, juurtuneempi, kärsivällisempi ja keskittyneempi. Meditointi parantaa unen saantia iltaisin, virittää positiiviseen tunnelmaan aamuisin ja lataa akkuja keskellä päivää.

Seuraavaksi lista (!) tärkeimmistä muutoksista, joita meditaatio (muun muassa) on tuonut elämääni.

  1. Olen kiinnostuneempi oman mieleni ja kehoni rakenteesta, toiminnasta, rajoista ja mahdollisuuksista. Mitä kiinnostuneempi olen sitä enemmän ymmärrän ja myös hyväksyn. Olen lukenut paljon mielenkiintoisia kirjoja aiheesta ja kiinnostukseni sekä itsetuntemukseni sen kun kasvaa.
  2. Havaitsen ajatusten, emootioiden, uskomusten, tekojen ja tapojen välisiä suhteita. Osaan myös usein erottaa asioiden todellisen olemuksen niille annetuista merkityksistä. Tästä johtuen esimerkiksi muut ihmiset eivät ärsytä tai loukkaa minua niin paljon kuin ennen.
  3. Pystyn keskittymään paremmin esimerkiksi piirtämiseen tai kirjoittamiseen.
  4. En pelkää niin paljon onnettomuuksia, sairauksia tai kuolemaa. Hyväksyn ne paremmin osaksi normaalia elämää.
  5. Normaalisti minulla on hyvin pessimistinen, jopa kyyninen, maailmankuva. Kun meditoin säännöllisesti, pystyn katsomaan maailman menoa neutraalimmin ja ymmärtäväisemmin, ilman, että tuskastun kaikesta ikävästä, mitä ympärillä tapahtuu. Pystyn katsomaan jopa uutisia ahdistumatta erityisen paljon. (Mutta en kuitenkaan katso.)
  6. Iloitsen ja nautin tavallisista asioista, kuten hyvästä ruoasta, auringonvalosta, luonnosta ja kissojen touhuista.
  7. Olen enemmän kosketuksissa omiin persoonallisiin haluihini ja tarpeisiini. Välitän vähemmän, mitä muut ihmiset ajattelevat minusta ja uskallan olla rehellisempi. Ennen minun oli pakko tulla toimeen kaikkien kanssa ja oli kauhea tragedia, jos joku ei pitänyt minusta. Nyt ymmärrän, että jos joku ei pidä minusta, se on hänen asiansa, eikä liity mitenkään minuun. Samaten jos minä en pidä jostakusta, se on oma asiani.
  8. Meditaatio tuo minua koko ajan lähemmäs universumin todellisen luonteen ymmärtämistä. Teoriassa tiedän, että minä olen kaikki ja kaikki olen minä, mutta käytännössä en sitä koe. (Muun muassa) meditaatio auttaa saamaan otetta tästä kokemuksesta. Filosofina olen tietenkin erittäin kiinnostunut perimmäisestä totuudesta ja meditaatio tuo minua lähemmäs sitä.

Totuuden nimissä täytyy sanoa, että meditaatio yksin ei ole tuonut näitä muutoksia elämääni. Olen myös joogannut paljon, käynyt terapiassa, lukenut kirjallisuutta itsensä kehittämisestä sekä tehnyt kaikenlaisia harjoituksia oman itseni kanssa.

Kommentit

Suositut tekstit