"Kerro vähän itsestäsi" - vinkkejä nuorelle työnhakuun

Seuraan tosi paljon Ylen ja Hesarin uutisia ja artikkeleita. Ennen kaikkea minua kiinnostaa kommentit. Jos luen vaikka Ylestä jonkun hyvän jutun ja sitten näen, että siinä ei olekaan kommenttikenttää… kyllä harmittaa! Onneksi minulla ei ole tunnuksia. Viettäisin muuten varmaan koko valveillaoloaikani näpyttelemässä sinne omia mielipiteitäni. Sama YouTuben kanssa. 

Esimerkiksi viime viikolla näin YouTubessa videon, joka käsitteli työhaastatteluja: tarkemmin "Kerro vähän itsestäsi" -kysymystä. Videolla näytettiin, miten kysymykseen kuuluu vastata. Vastausesimerkissä kerrottiin edellisistä työpaikoista ja niiden relevanttiudesta suhteessa haettavaan paikkaan. Joku sitten kommenttikentässä kysyi, että mitäs sitten vastataan, jos hakee ensimmäistä työpaikkaa. Olisi kauheasti tehnyt mieli kommentoida, mutta kun ei ole niitä tunnuksia.

Hassua antaa vastauksia työnhakuun liittyviin asioihin, kun oma työkokemus on mitä on (aika lyhyt), mutta minkäs teet. Vastaus riippuu tietenkin hakijasta ja haettavasta työpaikasta. Työhaastatteluja on yhtä monta erilaista kuin hakijoitakin. Käytän tässä nyt itseäni esimerkkinä, mutta jokainen voi räätälöidä tämän omiin tarpeisiin. En siis oikeasti sanonut näin hakiessani ensimmäistä työpaikkaani, mutta saattaisin sanoa näin nyt, jos voisin palata ajassa taaksepäin. Tässä esimerkissä haen ylioppilaskeväänä kesätöitä eräästä pikaruokaravintolasta. Työ on asiakaspalvelutyötä. 

Ensivinkki: kun mietit keskustelua haastattelijan kanssa ja erityisesti "Kerro vähän itsestäsi" -kysymystä, älä erityisemmin mieti sitä, mitä olet kirjoittanut jo lähetettyyn hakemukseesi. Älä mieti, että toistat tässä nyt samoja asioita tai että pitäisikö keksiä jotain uutta. Haastattelija haluaa vain kuulla sinun puhuvan ja ilmaisevan itseäsi, joten keskity keskusteluun. 

Aloita nykytilanteesta. Kerro, mitä lukiota käyt ja missä vaiheessa menet. 

"Mä oon SYKin lukiossa ja valmistun kohta ylioppilaaksi. Kirjoitukset on ohi ja nyt oon lukulomalla. Koulussa mun lempiaineita oli ET ja äikkä ja kielet, oikeestaan kaikki missä sai kirjoittaa aineita ja pohtia kaikkee kiinnostavaa." 

Älä liikaa mieti, että sinun pitäisi käyttää jotain "oikeita" avainsanoja, mitä työnantaja muka haluaa kuulla, niin kuin vaikkapa "asiakaspalveluhenkinen". Älä pelkää sanoa asioita, mitkä eivät suoraan liity haettavaan tehtävään. Ne paljastavat persoonaasi ja millainen olet ihmisenä. 

Kerro sitten suunnitelmistasi kesän jälkeen. 

"Mä pyrin yliopistoon opiskelee käytännöllistä filosofiaa, ku et:tä ei voi lukee pääaineena. Mua kiinnostaa kulttuurit ja yhteiskunta ja erilaiset asiat. Et pääsykoe on toukokuussa ja sit kesäkuussa saan tietää, et oonko päässyt sisään. Et sit jos pääsen niin aloitan opiskelun siellä sitten syyskuussa." 

Tämä kertoo, että olet kunnianhimoinen ja sinulla on hyvä perussivistys. Olet myös sosiaalinen tai ainakin kiinnostunut ihmisistä, mikä on asiakaspalvelutyössä suuri etu. Osaat myös tehdä kovasti töitä ja jaksat puurtaa pitkäjänteisesti tavoitteesi eteen. Näitä kaikkia ominaisuuksia ei välttämättä tarvita juuri tässä työssä, mutta ei niistä haittaakaan ole ja jälleen kerran sinä näytät tässä, minkälainen ihminen olet. 

Niin kuin jo aikaisemmin mainitsin, haastattelija haluaa kuulla sinun puhuvan ja ilmaisevan itseäsi. Jos haet työhön, jossa pitää päivät pitkät jutella ihmisten kanssa, juttelun olisi hyvä olla luontevaa ja ulosannin selkeää ja asiallista (=ei kirosanoja). Haastattelija tarkistaa, että asia on kunnossa. Kunhan et sano mitään huolestuttavaa ("tapoin juuri kaksi ihmistä..."), voit rauhassa kertoa mitä vaan. 

Seuraavaksi voit kertoa, miksi haluat kesätöihin.  

"Täytin just 18 ja ajattelin, et ois kiva hakee ekan kerran kesätöihin. Sais tienata omaa rahaa ja sais sitä työkokemusta. Mä halusin mennä töihin jo nuorempana mut mun vanhemmat ei antanu, ku ne sano, et mun pitää keskittyy opiskeluun." 

Tämä kertoo, että olet kiinnostunut työnteosta ja myös sen, että kunnioitat vanhempia ja auktoriteetteja. Olisit siis tottelevainen työntekijä. 

Seuraavaksi voit sitten kertoa motivaatiostasi kyseiseen työhön tai miksi päädyit hakemaan paikkaa. Mitään ihmeellistä sen ei tarvitse olla. 

"Päätin hakee tänne, ku mä asun tässä ihan lähellä ja oon käyny täällä lapsesta saakka. Tänne ois helppo tulla. Sit mä ajattelen, et tää ois varmaan sopiva ensimmäiseks työpaikaks, ku kaikkihan mun ikäiset hakee just tämmösiin." 

Tämä kertoo, että koska paikka on sulle entuudestaan tuttu, et olisi niin stressaantunut kuin ihan uudessa paikassa ja voisit helpommin keskittyä itse työn opetteluun. Se kertoo myös, että kaveripiirissäsi muutkin haluavat ja hakevat töitä eli et liiku missään huumeporukoissa, ja jos kavereidesikin pitää olla seitsemältä aamulla töissä, joukkopaine saa sinutkin todennäköisesti repimään itsesi sängystä ylös aamuisin ja raahautumaan töihin ajoissa. 

Huom! Jos haet ravintolaan, koska tykkäät syödä siellä, sitä ei ehkä kannata erityisemmin korostaa. Töissä ei kuitenkaan syödä, ja työnantajalle voi olla jopa helpotus, jos suhtaudut heidän ruokaansa neutraalisti. Vinkkinä myös, että jos haluat säilyttää himosi jonkun ravintolan ruokaan, sinne ei ehkä kannata mennä töihin.

Seuraavaksi voit reflektoida hieman, millaisena ihmisenä näet itsesi. Yritä sanoa sellaisia itsestään selviä asioita, joista haastattelijakin voisi olla helposti samaa mieltä. Se osoittaa että kykenet itsereflektioon ja sinulla on riittävästi jalat maassa.  

"Et kai mä oon ihmisenä aika tämmönen… no, puhelias ja… positiivinen ja opiskelen paljon eli ahkera."

Tästä voit luontevasti jatkaa kertomaan harrastuksistasi, vapaa-ajastasi ja muista kiinnostuksen kohteista.

"Et vapaa-ajalla mä tykkään piirtää, kirjottaa, käydä leffoissa ja hengailla kavereiden kaa." 

Tämä kertoo, että sinulla on kehittäviä harrastuksia ja muitakin keinoja purkaa paineita ja hallita stressiä kuin alkoholi. Eli ehkä sinä et ihan joka aamu ole töissä krapulassa. 

"Asiakaspalveluhenkinen" on sellainen sana, jota voi olla houkutus käyttää työhaastattelussa. Se tarkoittaa sitä, että jos joku kysyy sinulta jotain tai pyytää apua, perusasenteesi on myönteinen eli haluat auttaa. Toinen termi on "palvelualttius". (Jos koet epävarmuutta tai inhoa ajatuksesta, et ole näitä asioita.) 

Valtaosa ihmisistä suhtautuu auttamiseen positiivisesti eli haluaa auttaa muita. Asiakaspalveluhenkisyys ei siis ole minusta sellainen asia, josta pitäisi mitenkään erikseen mainita. Lisäksi siinä saa olla epävarma tai huono. Sitä saa opetella ja harjoitella ja siinä kehittyy koko ajan. 

Muista myös, että perus-Hesen kassalla ei todellakaan vaadita mitään ihmeellistä asiakaspalvelua. Annat vaan ihmisille ne hampurilaiset, mitä he haluavat, ja otat maksun vastaan niin, että he pääsevät syömään. Satunnaisesti saatat joutua vastaamaan sellaisiin kysymyksiin kuin että missä on lähin pankkiautomaatti tai monelta te suljette. Ei siis todellakaan tarvitse olla mikään aspavelho. 

Kokonaisuudessaan puheenvuoro kuuluu siis näin: 

 

--- 

 

Haastattelija: 

"Kerro vähän itsestäsi." 

 

Hakija: 

"Mä oon SYKin lukiossa ja valmistun kohta ylioppilaaksi. Kirjoitukset on ohi ja nyt oon lukulomalla. Koulussa mun lempiaineita oli ET ja äikkä ja kielet, oikeestaan kaikki missä sai kirjoittaa aineita ja pohtia kaikkee kiinnostavaa. 

Mä pyrin yliopistoon opiskelee käytännöllistä filosofiaa, ku et:tä ei voi lukee pääaineena. Mua kiinnostaa kulttuurit ja yhteiskunta ja erilaiset asiat. Et pääsykoe on toukokuussa ja sit kesäkuussa saan tietää, et oonko päässyt sisään. Et sit jos pääsen niin aloitan opiskelun siellä sitten syyskuussa. 

Täytin just 18 ja ajattelin, et ois kiva hakee ekan kerran kesätöihin. Sais tienata omaa rahaa ja sais sitä työkokemusta. Mä halusin mennä töihin jo nuorempana mut mun vanhemmat ei antanu, ku ne sano, et mun pitää keskittyy opiskeluun. 

Päätin hakee tänne, ku mä asun tässä ihan lähellä ja oon käyny täällä lapsesta saakka. Tänne ois helppo tulla. Sit mä ajattelen, et tää ois varmaan sopiva ensimmäiseks työpaikaks, ku kaikkihan mun ikäiset hakee just tämmösiin. 

Et kai mä oon ihmisenä aika tämmönen… no, puhelias ja… positiivinen ja opiskelen paljon eli ahkera. Vapaa-ajalla mä tykkään piirtää, kirjottaa, käydä leffoissa ja hengailla kavereiden kaa." 

 

--- 

 

"Kerro vähän itsestäsi" -kysymykseen vastaaminen ei tietenkään vielä tarkoita, että saa työpaikan, vaan se riippuu ihan siitä, millaista työntekijää paikkaan haetaan. Kannattaa yrittää hakea sellaisia työpaikkoja, joihin soveltuu, mutta faktahan on se, että ensimmäisiä työpaikkoja hakeva nuori ei välttämättä vielä tunne itseään eikä tiedä, mitä osaa ja mitä haluaa tehdä. 

Minä esimerkiksi ajattelin, että asiakaspalvelutyö pikaruokaravintolan kassalla voisi sopia minulle, koska olen puhelias, positiivinen ja avulias. Vaikka olen näitä kaikkia asioita, olen myös erittäin herkkä, mitä en tajunnut ottaa huomioon. Työ, jossa joutuu ottamaan vastaan jatkuvaa kritiikkiä ja muuta negatiivisuutta, ei siis sopinutkaan minulle. 

Haluaisin sanoa nuorille, että saa olla ylpeästi nuori ja kokematon. Saa sanoa, että ei tiedä. Itseään saa etsiä ja erehdykset kuuluvat elämään. Työnantajat kyllä tietävät, että nuoret etsivät itseään. 

Olin itse 18-vuotias vuonna 2006. Kertokaa siis, millaista on hakea ensimmäistä kesätyöpaikkaa vuonna 2024? 

 

---

 

Lisää hyviä postauksia:

Vision board (aarrekartta, unelmakartta)

Atypical ja "se oma juttu"

Saako työ olla helppoa?

Työ vs. leikki

Kommentit

Suositut tekstit