2017 – Uusi Alku!

Rakastan uuden vuoden lupauksia. Vuoden vaihde on aina jännittävä uuden alku. Asetan silloin jonkin tavoitteen ja pyrin sitä kohti vuoden ajan. Tästä eteenpäin siis.

Tämä vuosi oli minimalismin vuosi. Olen työstämässä blogipostausta projektista ja sen opettamista asioista. Ensi vuoden projektia olen makustellut jo kuukausia ja nyt olen tehnyt päätöksen: vuonna 2017 muodostan itselleni tavaksi terveellisen aamurutiinin (sekä pari muuta terveellistä elintapaa). Kirjoitan suunnitelmani nyt tähän vielä melko keskeneräisenä, mutta ei se haittaa. Vuoden vaihteeseen on vielä viikko ja sitä paitsi suunnitelma elää sitä mukaa kun minä elän.

Self-helpistä kiinnostuneena ihmisenä olen tehnyt aika monta listaa aiheesta ”täydellinen elämä” tai ”millaista elämää haluaisin elää”. Monissa self-help -kirjoissa tällainen lista nimittäin pyydetään tekemään. Listan tekeminen inspiroi aina hetkeksi, mutta jaksan elää unelmaelämääni vain muutaman päivän, ennen kuin sorrun taas vanhoihin tapoihin. Minulla on muutama erilainen versio, mutta yleisesti ottaen unelmaelämäni sisältää ainakin nämä asiat:
  • päivittäinen
    • meditaatio 
    • jooga 
    • piirtäminen 
    • maalaaminen 
    • kirjoittaminen 
    • lukeminen 
  • terveellinen syöminen (pääasiassa raakaruoka) 
  • tanssiminen 
  • hauskojen ihmisten kanssa hengailu 
  • matkustelu 
  • taide 
  • henkinen kehitys muuten

Aamurutiinin hyödyistä olen lukenut ja kuullut jo vuosien ajan. Olen silloin tällöin yrittänytkin sellaista itselleni tehdä, mutta olen todennut sen liian vaikeaksi ilman kunnon sitoutumista.

Normaalisti teen aamuisin seuraavia asioita: makaan sängyssä pitkään, juon litran kahvia, surffaan kännykällä netissä, katson YouTube-videoita, luen artikkeleita, syön ehkä yhden hedelmän.

Mitä haluaisin tehdä aamuisin: meditoida, joogata tai jumpata, lukea, kirjoittaa ja piirtää sekä syödä terveellisen superfood-aamupalan ja juoda yrttiteetä.

Muutosta vaativia asioita:
  • kahvinjuonnin lopettaminen ja vaihtaminen teehen
  • terveellisen aamupalan nauttiminen 
  • meditaation siirtäminen aamuun 
  • liikunnan lisääminen (vaikein mulle) 
  • kirjoittamisen siirtäminen aamuun 
  • piirtäminen päivittäin 
  • lukemisen siirtäminen aamuun

Meditaation, kirjoittamisen ja lukemisen siirtäminen aamuun lienee helpoimmat palat. Teen niitä jo muutenkin joka päivä. Sitten on noi vaikeat. Kahvinjuonti pitäisi lopettaa. Liikuntaa pitäisi lisätä. Piirtämisestä pitäisi tehdä päivittäinen tapa. Aamupala pitäisi jaksaa valmistaa.

Inspiraatiota haen esimerkiksi Miracle Morning -konseptista ja YouTube-kanavalta Yoga with Adriene. Seuraavan vuoden aamurutiinin luominen voisi mennä esimerkiksi näin:

Tammikuu: Yoga with Adriene -kanavan Revolution-ohjelma eli päivittäinen jooga 31 päivän ajan
Helmikuu: joka aamu 10 min lukemista, kirjoittamista, meditaatiota ja piirtämistä.
Maaliskuu: Terveellinen aamupala (puuro, smoothie, tee, vesi, hedelmät&marjat, chia-siemenet, sitruuna yms.), kahvin kulutuksen vähentäminen puoleen.
Huhtikuu: kirjoittaminen (päiväkirja, blogi, kiitollisuuslista, artikkeli, whatever)
Toukokuu: piirtäminen tai maalaaminen
Kesäkuu: tanssiminen
Heinäkuu: lukeminen
Elokuu: kahvin kulutuksen vähentäminen puoleen edellisestä
Syyskuu: reissuun!
Lokakuu:
Marraskuu: kahvinjuonnin vähentäminen max. kertaan viikossa
Joulukuu:

Loppuvuoden tyhjät kuukaudet voisin täyttää myöhemmin. Lopputilanne olisi se, että mulla olisi säännöllinen aamurutiini: meditaatiota, joogaa, terveellinen aamupala, kirjoittamista, lukemista ja piirtämistä.

Kun yritin tehdä tuota listaa, tajusin, että mulla on sisältö sittenkin vielä vähän hakusessa. Minulla olisi nimittäin muitakin tavoitteita vuodelle 2017. Haluaisin jos en nyt kokonaan siirtyä raakavegaaniksi niin ainakin pikkuhiljaa syödä enemmän ja enemmän raakavegaanijuttuja, että voisi lopulta siirtyä raakavegaaniksi. Haluaisin myös pistää muistiin, että rakastan käydä taidenäyttelyissä, -museoissa ja -gallerioissa sekä elokuvissa. Yritän käydä jossakin vähintään pari kertaa kuukaudessa. Sitten vielä pitää muistaa lukea romaanejakin eikä aina vain tietokirjallisuutta.

Tärkein tavoite lienee kuitenkin pitää itseni inspiroituneena koko vuoden ajan.

Kommentit

Suositut tekstit