"Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" - hyvä vai huono neuvo?

Kurkistin tänä aamuna YouTuben ihmeelliseen maailmaan ja tiedostin ensimmäisen kerran erään asian.

Kun klikkaan videon auki, asenne videota kohtaan on jo valmiiksi sellainen, että tuomitsen videon otsikon ja thumbnailin perusteella, sekä sillä perusteella, tiedänkö tubettajan entuudestaan. Tätähän kaikki tekevät koko ajan, mutta oli mielenkiintoista huomata, että minä klikkailen tosi paljon sellaisia videoita auki, joista tiedän jo etukäteen, että minulle ei tule niistä hyvä olo.

Saatan klikata jonkun videon auki, koska olen kriittinen sitä kohtaan. Jotta voisin kokea olevani oikeassa jossakin. 

Tänä aamuna YouTube ehdotti minulle erästä videota, jonka otsikko oli '"Do What Makes You Happy" is bad advice'. Eli '"Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" on huono neuvo'.

Satun olemaan itse sitä mieltä, että "Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" on loistava neuvo. Ajattelin videota aukaistessani, että tämä ihminen on täysin väärinymmärtänyt "Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" -neuvon eikä näin ollen tajua olleenkaan, mistä siinä on oikeasti kysymys. Alkoi jo valmiiksi vähän ärsyttää.

Klikkasin siis videon auki ja ajattelin, että "katsotaan nyt, miten paljon hän on väärinymmärtänyt". Katsoin videon ja kuinka ollakaan, video todisti minun olleen oikeassa. "Hahaa!" Halusin hirveästi kirjoittaa kommentin. Tiedättekö? Sellaisen pitkän kommentin siitä, miten väärässä tubettaja on lauseesta ja miten väärin hän on ymmärtänyt kaiken, ja miten lause pitäisi oikeasti ymmärtää ja miten se on paras neuvo ikinä.

En kuitenkaan tehnyt sitä, koska minulle tuli semmoinen meta-ajatus, että "hetkinen. Mitä tää tämmöinen ajattelu oikein on?" Miksi klikkaan jonkun videon auki vain nähdäkseni, onko se ihminen ymmärtänyt oikeasti jotain väärin ja että mä voin kertoa sen hänelle? Ja kirjoittaa kommentin siitä, että mä olen ymmärtänyt kaiken oikein ja olen oikeassa?

Mitä tämä oikein on? Mitä minulta oikein puuttuu? Mitä minä paikkaan tällaisella käyttäytymisellä? Eihän minua tee oikeasti onnelliseksi se, että kritisoin ihmisiä tuolla YouTubessa ja väittelen heidän kanssaan, vai?..

Välillä kuitenkin teen niin, mutta nyt huomasin ensi kertaa, ettei se teekään minua onnelliseksi. Välillä minulla on epämääräisen huono olo ja menen YouTubeen ajatellen, "antakaa minulle vaan joku, kenen kanssa saan olla eri mieltä" ja sitten voin vaan väitellä hänen kanssaan (vaikka ei ne tubettajat mulle ikinä vastaa) ja sitten minulle voi tulla parempi olo siitä.

(Teksti jatkuu kuvan alla.)

 
Photo by Elijah O'Donnel on Unsplash
 
Jos taas minulla on hyvä olo, etsin YouTubesta jotain, mistä tykätä, ja se on paljon rakkaudellisempi lähtökohta katsoa videoita kuin sellainen asenne, että "nyt mä en sitten tykkää mistään. Mä olen kaikkien kanssa eri mieltä. Mä vihaan kaikkia ja kaikki vihaa mua. Kukaan ei ymmärrä. Blaa blaa blaa."

Tätä mä mietin ja yritin selventää itselleni. On jännää, että kun tarttuu johonkin epämääräiseltä tuntuvaan pieneen havaintoon ja lähtee tutkimaan sitä, taustalta avautuu kokonainen maailma.

Nyt kun kirjoitan asiasta, voin nähdä sen objektiivisemmin ja näen ilmiön paremmin ja osaan katsoa sitä eri näkökulmasta. Kun on kiinni vain omassa itseinhossaan ja kriittisyydessään, on vaikeaa nähdä, että kaikkien näkökulmat ovat yhtä arvokkaita ja mitä uutta toisen näkökulmasta voi oppia.

Sain siis itseni kiinni asiasta, mistä olen tiennyt voivani koska tahansa jäädä kiinni: omasta norsunluutornista huutelusta ilman yritystä aidosti ymmärtää toisen ihmisen näkökulmaa. Tämän ymmärrettyäni haastoin itseni avaamaan mieleni ja yrittämään ymmärtää, miksi "Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" on huono neuvo.

Olen siis itse pääosin sitä mieltä, että tuo neuvo on loistava. Se on nimittäin pelastanut minut suurelta määrältä katkeruutta ja eksistentialistista tuskaa. Tässä tekstissä aion kuitenkin kertoa, miksi neuvo on huono. Onko outoa kirjoittaa blogipostaus ei omasta vaan vastakkaisesta mielipiteestä? Minusta tämä on suorastaan nerokasta!

Minussa asuu nimittäin pieni osa, joka on kuin onkin sitä mieltä, että tuo neuvo on huono, ja koska se on osa minua, se on näin ollen tavallaan myös minun mielipiteeni.

Miksi "Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" on huono neuvo:

  • Neuvon voi ymmärtää niin, että syö niin paljon kakkua, sipsejä ja juustoa kuin haluat, ja juo paljon Baileysia. Biletä myös joka päivä ja käytä huumeita. Käytä kaikki rahasi saman tien johonkin ihanaan ja turhaan. Jos siis satut tykkäämään näistä asioista. Toisin sanoen "Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" ymmärretään tekosyyksi elää epäterveellisesti ja vahingollisesti itseään kohtaan.
  • Neuvon voi ymmärtää myös tekosyyksi elää vahingollisesti muita ihmisiä kohtaan. Jos sinut tekee onnelliseksi ryöstää joku tai tappaa tai muuten vahingoittaa, se on täysin ok, koska jos sinä tulet siitä onnelliseksi, niin tarkoitus pyhittää keinot ja seurauksistakaan ei tarvitse välittää.
  • Yhteiskuntamme rakentuu periaatteelle, "tee sitä, mikä on turvallista, mukavaa ja oikein ja saa sinulle hyväksyntää, jotta et jäisi yksin." Jos kaikki yhtäkkiä alkaisivat tehdä sitä, mikä tekee heidät onnelliseksi, yhteiskunta voisi äkkiä keikahtaa päälaelleen. Todella monet ihmiset irtisanoutuisivat työstään ja voisi olla, että siitä seuraisi kriisi koko maapallolle. Tämä on todellakin mahdollista - nojautuuhan elämämme nyt johonkin ihan muuhun kuin oman autenttisen onnellisuuden tavoitteluun.
  • "Tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" on huono neuvo, koska yhteiskuntamme käsitys onnellisuudesta rajoittuu usein välittömän mielihyvän tavoitteluun, mikä johtaa kaikenlaisiin ikäviin seurauksiin.
  • Onnellisuus ei myöskään ole jatkuva olotila vaan se löytyy yksittäisistä ohikiitävistä hetkistä. Vaikka saisit unelmiesi työpaikan, ikäviä asioita saattaa tapahtua sinulle sielläkin. Et siis voi paeta onnettomuutta. Tämä on oikeasti hyvä oivallus, koska saatamme lähteä seuraamaan neuvoa "tee sitä, mikä tekee sinut onnelliseksi" kuvitellen, että se poistaa elämästämme kaikki ikävät tunteet.
  • Lause voi johtaa eskapismiin: suljemme silmämme kaikelta ikävältä ja näemme vain positiiviset asiat. Tällainen taas ei ole aitoa tai tasapainoista elämää ja johtaa vain syvemmälle kurjuuteen.
  • Jos henkilö elää köyhyydessä, niin kuin monet meistä elävät, hän haluaa rahaa selvitäkseen ongelmistaan. Tällöin neuvon saattaa ymmärtää niin, että lähtee tekemään jotain työtä, josta saa paljon rahaa, jotta sitten selviää ongelmistaan. Seurauksista piittaamatta. Tai tekee jotain rikollista saadakseen rahaa. Kunhan saa rahaa.

Lopuksi menen vielä kirjoittamaan kommentin edellä mainitsemani videon alle. Eli sama tiivistettynä englanniksi:

Do what makes you happy is bad advice, because…
  • We can use it as an excuse to harm ourselves and others.
  • Our society is based upon the advice, "Do what gets you approval from other people, or comfort" and if everybody suddenly started to do what really made them happy, the whole human society structure might collapse.
  • Our understanding of happiness often equals short term pleasure, and going towards short term pleasure is often quite harmful.
  • It can lead to escapism and forced positivity if we think that we can avoid unhappiness by following the advice. Because we can't.
  • If we are in acute danger or discomfort, we will go towards eliminating that danger or discomfort, rather than towards happiness. Therefore for many of us that are living in acute discomfort that advice is not helpful.

Loppuun lisäys toisesta näkökulmasta:
 
Do what makes you happy is good advice, because…
  • When people do what they love, they get much more done and are more careful with what they do.
  • If everybody did what they love, our society would thrive.
  • If everybody acted from the space of love, our actions would cause the least of harm to ourselves and others.
  • It makes us think of long term goals rather than short term pleasures. 
  • It leads to acceptance of everything that goes on in the world and ourselves, and other people. Which leads to more happiness.
  • If people did what they love, they would stop seeking approval from people they don't even like.

Kommentit

Suositut tekstit