Epärealistiset odotukset pilaavat elämän

Photo by Aily Torres on Unsplash
Katson paljon self-help-videoita ja eräs hiljattain ilmestynyt video oli minusta loistava! (Laitan linkin postauksen loppuun.) Videolla puhutaan (epä)realistisista odotuksista. Se oli niin loistava video, että minä kuuntelin sen kolme kertaa putkeen ja aion kuunnella vielä uudestaankin. Se oli aivan mahtava!

Epärealistiset odotukset ovat olleet harmini aina. Ehkä olen naiivi tai olen saanut kaiken aina liian helposti. Jostain syystä kuitenkin olen löytänyt itseni aliarvioimasta tietyn projektin vaatimaa työmäärää yhä uudestaan. Ja kun aliarvioin, arvioni menee todella pahasti pieleen.

Yhä uudestaan joudun myös pettymään, miten vaikea jokin asia oikeasti on, kun siihen ryhtyy. Tottakai minä sitten petyn ja jätän asioita helposti kesken.

Olen niin ääriäni myöten täynnä kaikkia epärealistisia ja turhia lupauksia. Haluan saavuttaa tavoitteeni. Haluan tehdä haaveeni todeksi. En halua luovuttaa. Epärealistiset odotukset saavat lähteä.

Vietin aamupäivän kirjakaupassa valokuvaten kirjojen takakansia ja niissä olevia epärealistisia lupauksia. Vain 5 minuuttia päivässä! Elämänmullistuksia kuuden viikon ohjelmalla! Irti peloista tai addiktiosta tai jostain vain 30 päivässä! Ja se pahin: 4 tunnin keho. 4:ssä tunnissa superihmiseksi, upeaa seksiä ja upea vartalo. Jep. No tuo viimeinen on niin epärealistinen, että se taitaa olla ennemminkin vitsi. Tuskin kukaan ottaa tota tosissaan. Tai siis toivottavasti ei ota.

*

Latasin kerran yhden sovelluksen, johon pystyy syöttämään syömänsä ruoat ja se laskee, kuinka paljon hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja, vitamiineja, mineraaleja ym. saa päivän aikana. Latasin sen, koska halusin vain tietää, että saanhan vegaanina riittävästi proteiineja.

Sovellus ei kuitenkaan antanut minun käyttää itseään, ennen kuin oli kysynyt minulta, kuinka paljon painan. Kyseessä oli näet painonpudotussovellus. En päässyt eteenpäin, ennen kuin olin syöttänyt painoni (75 kg) ja painotavoitteeni (70 kg). Sovellus kysyi myös, onko elämäntyylini todella aktiivinen, semiaktiivinen vai ei ollenkaan aktiivinen. Sitten se julisti, että jos tekisin niin kuin se sanoo, pudottaisin viisi kiloa kymmenessä viikossa.

Viisi kiloa kymmenessä viikossa on puoli kiloa viikossa. Tahti kuulostaa länsimaalaisen hetimullekaikkinyt-ihmisen korviin tosi hitaalta. Siis puoli kiloahan on vain 500 grammaa! Minä juon päivittäin 2 kiloa vettä! Miten voi olla noin hidasta laihduttaa puoli kiloa painoa?

Hidas tahti kuulosti mielestäni järkevältä valinnalta ja päätin kokeilla dieettiä, vaikken sitä alun perin ollutkaan hakemassa. Sovelluksen mukaan minun pitäisi syödä 1360 kaloria päivässä. Se myös laski, että saisin tietyn määrän kaikkia tarvittavia ravintoaineita.

Lyhyestä virsi kaunis – dieetti oli täyttä kidutusta! Kidutusta! Näin jatkuvasti nälkää. Olin koko ajan kärttyinen ja itkuinen, koska halusin ruokaa. Luovutin viikon jälkeen. Myöhemmin yritin uudestaan mutta luovutin taas.

Lopulta onnistuin laihduttamaan ne viisi kiloa (ilman sovellusta), mutta siihen meni ainakin kolme kertaa niin pitkään kuin mitä sovellus lupaili. Sen lisäksi siihen meni todella paljon henkisiä resursseja, mistä sovellus ei tietenkään puhunut mitään.

Photo by Brooke Cagle on Unsplash
 Minulla on niin mitta täynnä kaikkia lupauksia, että miten nopeasti ja helposti asioita muka voi saada. Ärsyttää ihan pirusti, kun olen jatkuvasti kokenut, että minussa on jotain vikaa, kun minun on niin vaikea tehdä elämänmuutoksia, vaikka sen pitäisi muka olla niin helppoa.

YouTube on esimerkiksi täynnä videoita, joissa tuoreet vegaanit kertovat mielettömistä terveysvaikutuksista, joita uusi ruokavalio on saanut aikaan. He antavat ymmärtää, että vegaaniksi ryhtyminen käy tuosta vain. Alku on hankalaa mutta kyllä se siitä. Hankala alkukin kestää korkeintaan pari kuukautta.

As if!!! Minä olen ollut vegaani pari vuotta ja voin sanoa, että se on ihan helvetin vaikeaa! En ole vieläkään onnistunut muuttamaan ruokavaliotani täysin vegaaniseksi, vaikka alunperin luulin sen käyvän käden käänteessä. Onneksi jotkut videot antavat realistisempia odotuksia.

Lihansyöjästä vegaaniksi kymmenessä vuodessa. Myisikö tuollainen kirja tai ohjelma? Tuo aika-arvio on oikeasti vielä aika lyhyt. Kymmenen vuotta on aika lyhyt aika tehdä pysyvä elämänmuutos. Minulla on mennyt tähän mennessä viisitoista vuotta (lihansyöjästä vegaaniksi), enkä ole vieläkään täysin vegaani.

*

Self-help on pahin. Olen harrastanut self-helpiä vuosia. Voin sanoa omasta kokemuksestani, että nopeita oikoteitä EI OLE. Kaikki, ketkä lupaavat mielettömiä tuloksia nopeasti, valehtelevat. Viisi minuuttia meditaatiota ei vielä tee ihmeitä. Kuukausi meditoimista ei tee ihmistä valaistuneeksi. Vuosi meditaatiota ei mullista kenenkään elämää.

Kuuden viikon ohjelmalla ei muuteta mitään.

Kuukauden kuurilla ei voi saada aikaan pysyviä muutoksia. Älä odota sitä. Älä ikinä odota sitä. Petyt kuitenkin.

Tämä on tärkein syy siihen, että miksi ihmisten on niin vaikeaa tehdä muutoksia! He odottavat niiden tulevan nopeasti ja helposti!

Minä paransin itseni ahdistuksesta ja masennuksesta ja kuka tahansa voi tehdä samoin, mutta se ei onnistu TUOSTA VAIN. SIIHEN MENEE VUOSIA! VUOSIA KOVAA TYÖTÄ JOKA IKINEN HEMMETIN PÄIVÄ! Mutta tottakai se on mahdollista. Jos tekee sen työn.

*

Okei. Joku voisi väittää, että on kokenut nopeita muutoksia helposti ja nopeasti. Minä esimerkiksi olen aikaisemmin maininnut käyneeni Areena-seminaarissa, joka muutti elämäni yhdessä viikonlopussa. Näitä nopeita muutoksia toki tapahtuu ja ne ovat upeita, mutta on todella paha virhe laskea niiden varaan. Nopeat taiat ovat ihania mutta harvinaisia.

Sitä paitsi pitää mainita, että Areena-seminaari muutti elämäni, koska se tarjosi minulle uuden näkökulman, josta katsoa ongelmiani. Se ei poistanut ongelmiani. Minä poistin ongelmani vuosien työllä käyttämällä seminaarista oppimaani näkökulmaa. Samaten olin tehnyt jo ennen seminaaria valtavan pohjatyön, joka mahdollisti muutoksen.

*

En halua raivota liikaa, mutta sananen pro gradusta. Minusta oli todella epäreilua sanoa opiskelijoille, että gradun voi kirjoittaa kolmessa kuukaudessa niin kuin meille sanottiin. Ehkä se itse kirjoittaminen olisikin mahdollista kolmessa kuukaudessa, mutta millaista teksti olisi? "Blaa blaa blaa. Liiba daaba duuba."

Minulla meni gradun pohjatyöhön noin kolme vuotta. Itse kirjoittaminen vei viisi kuukautta ja koin sen erittäin nopeaksi.

*

Eli jos elämänmuutokset epäonnistuvat elämässäsi toistuvasti, tarkasta odotuksesi. Ovathan ne realistiset?

*

Lisää aiheesta (video englanniksi): Setting Proper Expectations For Success

Kommentit

Suositut tekstit