Maalaamaan!

Edellisestä kerrasta kun postasin tänne taitaa olla jo pari-kolme viikkoa. Ensin yritin postata aikataulussa, mutta sitten päätin pitää suosiolla pienen tauon. Tekstiä ei nimittäin yhtäkkiä tahtonut millään tulla. Kirjoitustauko on johtunut paitsi kiireestä (hyi kamala!) myös eräänlaisesta perfektionismista. Aloin liikaa miettiä, ovatko tekstini ”hyviä” ja lopputulos oli writer's block. Ei kannata miettiä. Kannattaa vain kirjoittaa.

Viime aikoina päiväni ovat täyttyneet maalaamisesta ja muusta taiteiluun liittyvästä. Sain loppuun yhden tilaustyön ja aloittelin uusia. Olen viime maaliskuussa kirjoittanut taiteen tekemisen ahdistavuudesta. Kirjoituksen jälkeen kuitenkin kävi niin, että piirsin yhä enemmän ja lopulta tartuin pensseliinkin. Eräs tuttava oli jo kuukausia sitten vihjannut, että olisi kiinnostunut tilaamaan minulta taulun. Tunsin vihdoin olevani valmis tarttumaan haasteeseen. Tuttava oli edelleen kiinnostunut, joten pääsin maalaamaan!

Tein harkiten ja huolella useita asioita eri tavalla kuin aikaisemmin, jotta välttäisin ahdistuksen. Annoin itselleni riittävästi aikaa. Pidensin luonnosteluvaihetta, jotta tuntisin olevani enemmän valmis maalausvaiheen alussa. Pidin yhteyttä taulun tilaajaan ja olin avoin kaikista työn herättämistä ajatuksista. Keskustelin maalausprosessista eri ihmisten kanssa ja näytin työtä muille keskeneräisenä (ennen kuulumatonta minulle). Kaikki tämä kannatti, koska olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja varoivaisen optimistinen seuraavan tilauksen suhteen.

Viime kuukaudet olen ollut työttömyyden takia alakuloinen. Maalaamisen aloittaminen on aktivoinut mua ja tehnyt todella iloiseksi. En muista, koska olisin viimeksi hyppinyt ja kiljunut onnesta, mutta nyt sitä tapahtuu jo säännöllisesti. :)

Alla aikaan saamani maalaus koko Star Wars -komeudessaan. :)

Haaveilu 2016
Akryyli kankaalle
40x40cm


Kommentit

Suositut tekstit