Liiketoimintasuunnitelma edistyy!

Kirjoitin viimeksi viime keväänä takkuilevasta liiketoimintasuunnitelman teosta. En ymmärtänyt, mitä minun oikein pitäisi siihen laittaa ja olin aivan hukassa.

Tästä alkaa olla kohta vuosi ja voin ylpeydellä ilmoittaa, että tilanne on muuttunut.

En ole periksi antavaista sorttia, joten kun en osannut enkä saanut apua liiketoimintasuunnitelmani kanssa, päädyin ainoaan järkevään ratkaisuun. Päätin yksinkertaisesti, että en tee sitä. Antaisinko muka yhden typerän liiketoimintasuunnitelman estää itseäni ryhtymästä yrittäjäksi? No, sir!

TE-toimisto antaa mahdollisuuden kokeilla yrittäjyyttä neljän kuukauden ajan työttömyystuella, ja tähän ei liiketoimintasuunnitelmaa tarvita. Pääsisin aloittamaan yrittäjyyden, eikä minun tarvitsisi kirjoittaa sitä kamalaa dokumenttia. Täydellistä!

Näin tein ja nyt voin ylpeydellä ilmoittaa, että…

…kirjoitan tällä hetkellä sitä helkkarin liiketoimintasuunnitelmaa.

Jos nimittäin mielii jatkaa yrittämistä vielä neljän kuukauden kokeilun jälkeen, niin kuin minä haluan, on tehtävä se suunnitelma. Jos siis haluaa starttirahaa. Niin kuin minä tietysti haluaisin. Jossain mieleni sopukoissa tiesin koko ajan, että minun olisi lopulta tehtävä se liiketoimintasuunnitelma. Otinkin sen ikään kuin tiedostamattomaksi tavoitteekseni.

(Teksti jatkuu kuvan alla.)

Jos ei muuta niin liiketoimintasuunnitelman kansi on ainakin tosi hieno!

Mietit varmaan, mihin neljän kuukauden yrittäjyyskokeilu riittää. Kun olin puhelimessa TE-toimiston neuvojan kanssa, hän kertoi minulle, että "eihän se kovin pitkä aika ole, mutta kyllä siinä ajassa kuitenkin ehtii nähdä yllättävän paljon".

En etukäteen tiennyt, mitä odottaa, mutta siinä kävi jotakuinkin näin: eihän se neljä kuukautta kovin pitkä aika ole, mutta kyllä siinä ajassa kuitenkin ehtii nähdä ainakin jotain.

Riippuu tosi paljon yrityksestä ja tuotteesta/palvelusta, ehtiikö neljässä kuukaudessa tehdä kunnon tulosta vai raapaista pintaa. Minun tapauksessani ollaan jossain näiden välimaastossa.

Neljä kuukautta ei riittänyt siihen, että yritystoimintani pääsisi kunnolla käyntiin. Koska en ollut varma jatkosta, en esimerkiksi uskaltanut vielä sijoittaa kunnon nettisivuihin tai palkata kirjanpitäjää. Neljän kuukauden yrittäjyyskokeilu on kovin epävarmaa maastoa.

Neljä kuukautta riitti kuitenkin siihen, että aloin hahmottaa, mitä laitan liiketoimintasuunnitelmaani. Joten nyt kun teen sitä, saan sen myös valmiiksi. Ja nyt neljän kuukauden jälkeen se näyttää enemmän oikealta suunnitelmalta kuin pelkältä mutuarvaukselta, että voipi olla tai sitten ei...

Menneen vuoden aikana olen kasvanut paljon ammatillisesti ja ihmisenä muutenkin. Toivotaan, että se riittää starttirahan saamiseen. Jos en saa starttirahaa...

...no, mietitään sitä myöhemmin.


---


Edellinen blogikirjoitus liiketoimintasuunnitelmasta:
Uusi elämä, uusi suunta

Kommentit

Suositut tekstit