Hämmennystä yritysneuvonnassa

Kävin yritysneuvonnassa. Taas. Se oli hämmentävää. Taas. Viimeksi hämmennyn yritysneuvonnassa, koska heidän nettisivuillaan luki, että he auttavat liiketoimintasuunnitelman teossa, mutta varsinainen yritysneuvoja sanoi minulle, että hän ei voi auttaa minua siinä.

Itse asiassa bongasin NewCo Helsingin sivujen tapahtumat-osiosta, että he pitävät niin sanottuja "Liiketoimintasuunnitelma-koulutuksia", joissa käydään läpi liiketoimintasuunnitelman runko ja mitä sen tulee sisältää. Koulutus ei ole työpaja, minkä näkee jo sen kestostakin. Liiketoimintasuunnitelmarungon läpikäymiseen on varattu vaivaiset puolitoista tuntia. Siinä ajassa tuskin ehtii kysyä kysymyksiäkään tai neuvoa ketään henkilökohtaisesti.

Kokemuksesta tiedän, että pelkkä rungon läpikäyminen on vähän yhtä tyhjän kanssa. Käytiin me se runko läpi siellä yrityskurssillakin, jonka kävin vuosi sitten. Rungon jokainen osaa lukea itsekin. Ei siinä ole mitään läpikäymistä. No, ehkä se jotakuta auttaa. Selittäähän siinä joku elävä ihminen rauhallisella äänellä, että ei ole mitään hätää. Itse asiassa aikoinaan rungon läpikäyminen oli minusta ehdottomasti positiivinen asia, mutta loppujen lopuksi se oli vain ensimmäinen pikku askel LTS:n teossa.

(Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)
 

Tällä kertaa ensimmäinen hämmennyksen aihe liittyi siihen, että TE-toimisto oli sanonut minulle, että yritysneuvonnassa pitää ehdottomasti käydä ennen starttirahan hakemista ja oikein painostivat minua varaamaan ajan mahdollisimman pian, että varmasti ehtii. Sain kuin sainkin hyvällä tuurilla peruutusajan. Ajattelin, että huh. TE-toimiston starttirahahakemuksen liiteluettelossakin korostetaan, että liiketoimintasuunnitelma ja rahoituslaskelmat pitää käydä läpi yritysneuvojan kanssa.

Odotin siis, että yritysneuvoja olisi kertonut minulle, miten minun pitäisi vielä korjata liiketoimintasuunnitelmaani. Odotin siitä myös palautetta.

En saanut. Paitsi että yritysneuvoja ei sanonut liiketoimintasuunnitelmastani mitään, hän myös pudisteli epäuskoisena päätään, kun kerroin, mitä TE-toimistosta oli sanottu. Hän selvensi, että he eivät kommentoi liiketoimintasuunnitelmaa millään tavalla, eikä ole heidän vastuullaan tarkistaa, että se sopii starttirahahakemukseen.

Hän oli kyllä lukenut sen. Se oli hänellä koneella auki.

Ensin hän kysyi, oliko minulla jotain kysyttävää. Kysyin pari kysymystä pankkiasioista ja tuotantoon liittyen. Sen jälkeen me juttelimme kaksi tuntia siitä, että mitä yritystoiminnan alussa kannattaa ottaa huomioon. Hän käytännössä katsoen selvensi minulle, mihin minun kannattaa seuraavaksi keskittyä. Ei starttirahahakemuksen teossa vaan itse yritystoiminnassa. Hän kysyi, mitä mieltä itse olin liiketoimintasuunnitelmastani. Sanoin, että olin siihen tyytyväinen.

Toinen hämmennyksen aihe liittyi siihen, että miten ristiriitaiset odotukset yrityskeskuksella ja TE-toimistolla on liiketoimintasuunnitelman suhteen. Minä olin tehnyt suunnitelman yrityskeskuksen ohjeiden mukaan, koska oletin, että niin pitää tehdä, jotta saa starttirahaa.

Jos joku ei ole nähnyt liiketoimintasuunnitelman runkoa, se on vähän sellainen "kerro itsestäsi" -tyyppinen kysymyspaketti. Siinä kysellään tuotteista, vahvuuksista, markkinoinnista ja sen sellaisesta.

Yritysneuvoja kuitenkin sanoi minulle (varsin kryptisesti), että liiketoimintasuunnitelma on "action plan" ja se on olemassa minua itseäni varten.

"Koetko, että liiketoimintasuunnitelmasi auttaa sinua itseäsi?" hän kysyi. (Tulkitsin kysymyksen kritiikiksi, mutta päätin, että hetki ei ollut sopiva selvittämään, mitä kommentti oikeasti tarkoitti.)

"No ei oikeastaan," vastasin. "Tein sen ohjeiden mukaan, jotta voisin saada starttirahaa. Jos olisin tehnyt itseäni auttavan suunnitelman, se näyttäisi ihan erilaiselta."

Kautta tapaamisen neuvoja korosti yhä uudelleen, että liiketoimintasuunnitelma on minua itseäni varten. Lopuksi ilmaisin hämmennykseni suoraan. Sanoin, että on ristiriitaista, että minua toisaalta pyydetään tekemään suunnitelma itseäni varten, mutta toisaalta annetaan tarkat ohjeet, että mitä suunnitelman tulee sisältää.

Niin kuin jo sanoin, itseäni varten tehty suunnitelma näyttää erilaiselta. Tiedän sen, koska minulla on myös itseäni varten laadittu suunnitelma. Ja se on ihan erilainen. Sitä en voisi edes näyttää kenellekään. Ai miksi?

Ensinnäkin siksi, että luovat taiteilijanaivoni kulkevat sen verran omia polkujaan, että suunnitelma saattaa näyttää ulkopuolisen silmiin vain kasalta suttuisia paperilappuja, jotka ovat täynnä tekstiä, huutomerkkejä, kaavioita, piirrustuksia ja hahmotelmia. Toiseksi en halua näyttää suunnitelmaani kenellekään sen takia, koska siinä on niin vahva... hmm, sanotaanko vaikka psykologinen tai henkinen painotus. Avaan ja pohdin paljon yritystoimintani henkisiä taustoja ja syitä. Esteet tai haasteet ovat nekin kaikki henkisiä. Minulla ei lue siellä haasteissa "riittävän markkinointikoulutuksen puute" vaan "näkyvillä olemiseen liittyvät traumat".

En usko, että TE-toimistossa tai liioin uusyrityskeskuksessakaan kauheasti arvostetaan liiketoiminnan henkisiä puolia. Näkeehän sen jo liiketoimintasuunnitelman rungosta, sen sisältämistä kysymyksistä ja kaikista säännöistä. 

(Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)


Jotta ei menisi kokonaan hämmennykseksi, haluan loppuun mainita, että sain tapaamisesta irti myös positiivisia asioita. Mikään ei tietenkään ole koskaan vain huonoa vaan kaikissa asioissa on molemmat puolet.

Kaikesta huolimatta pidin yritysneuvojan asenteesta. Hän oli keskittynyt tukemaan yritystäni ja minua yrittäjänä. Hän ei välittänyt starttirahasta ja viestitti sillä minulle, että minunkaan ei kannattaisi asettaa sille niin paljon painoarvoa. Aiemmin ajattelin, että jos en saa starttirahaa, se on katastrofi, koska joudun Suomen valtion torjumaksi. Ajattelen edelleen samoin, mutta sen rinnalle on noussut pieni ajatus siitä, että starttiraha on tosiaan loppujen lopuksi vain osa (ja varsin pieni osa) lopullista yritystoimintaa.

Yritysneuvoja oli myös maltillisen kannustava. Ei hän pomppinut tuolissaan innostuksesta, mutta hänestä huomasi, että hän halusi auttaa minua menestymään. Kun kerroin, että minua ahdistaa kehua ihmisille itseäni ja tuotteitani, hän sanoi, että suurin osa uusista yrittäjistä kokee samoin. Näin hän lohdutti, että en ollut huolineni yksin, vaikka hän ei valitettavasti saanutkaan kertoa muista asiakkaistaan mitään - vaikka minulle hyödyllistäkin - tietoa.

Ai niin, ja vielä yksi pieni ärsytyksen aihe…

Olin luullut, että jos saa starttirahan, on vihdoinkin vapaa tekemään ihan mitä vaan. Ei pidä paikkaansa.

Tiesittekö, että sillä aikaa kun saa starttirahaa, ei saa ottaa vastaan esimerkiksi palkkatyötä? Starttirahan saaja saa siis vastaanottaa rahaa vain ja ainoastaan yrityksensä kautta. Muut väylät ovat kiinni kauhein seurauksin! No ei, vitsi vitsi. En oikeastaan tiedä niistä seurauksista. Asia on kuitenkin näin ainakin tällä hetkellä eli tammikuussa 2020. 

Joku ehkä miettii, että mitä sitten? Miksi ottaisin vastaan palkkatyötä? No, minäpä kerron esimerkkitilanteen, joka minulle sattui juuri jonkin aikaa sitten. 

Sain keikkatyön. Kysyin, voisinko laskuttaa yritykseni kautta. Vastaus kuului, "varmaan onnistuu". Tein työn. Jälkeenpäin selvisi, että ei se yrityksen kautta laskuttaminen oikein ollutkaan niin yksinkertaista. Ei kukaan oikein tiedä, miten se tehdään. Emmekö me voisi maksaa sinulle vaan ihan normaalisti niin kuin muillekin työntekijöille? Eli palkkatulona. 

Ai niin, ja vielä yksi pieni… no, ei ärsytyksen aihe, mutta ehkä surun aihe.

Kesken yritystapaamisen neuvojan tietokoneelle kilahti muistutus, että on taukojumpan aika. Osoitin sitä iloisesti ja sanoin, että nyt pitäisi jumpata. Hän sulki muistutuksen hieman nolostuneen oloisena ja jatkoi nopeasti puhumista muista aiheista. Jäin miettimään, että miten kivaa olisi ollut sillä hetkellä nousta seisomaan ja tehdä yhdessä taukojumppa. Harmitti, että hän ei vaikuttanut olevan sille avoin.

Ai niin, ja vielä yksi pieni tiedonmurunen. Lupaan, että tämä on viimeinen. 

Tiesitkö, että jos juo työpäivän aikana kahvia tai minun tapauksessani teetä, se lasketaan toimistotarvikkeeksi?! Minä olin ihan, että vau! Ei olisi tullut ikinä mieleen!

Mikä sinut yllätti/ilahdutti/ärsytti, kun aloitit yrittämisen? Kerro kommenteissa! 


---


Aiempia kirjoituksiani yrittäjyydestä:
Liiketoimintasuunnitelma edistyy!
Uusi elämä, uusi suunta

Kommentit

  1. Kiitos kokemuksiesi jakamisesta yrittäjäksi alkamiseen liittyen. Ystäväni on pohtinut yrittäjäksi alkamista mutta hän ei tiedä, mistä aloittaa. Täytyy jakaa tämä kirjoitus hänelle koska hän ainakin viimeksi puhui liiketoimintasuunnitelman tekemisestä. Kirjoituksesti varmaan voi auttaa myös häntä miettimään miten edetä jos hän starttirahaa haluaa yritykselle. Onko sinulle kevytyrittäjyys tuttu? Luin tästä aiheesta hieman yhdeltä sivulta mutta en vielä yksityiskohtiin perehtynyt ja onko tämä tarkoitettu lähinnä toiminimellä yritystoimintaa tarjoaville. https://www.floy.fi/kevytyrittajyys/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, yrittäjyyden aloittaminen onkin aikamoinen esterataviidakko! Liiketoimintasuunnitelma on välttämätön liite starttirahahakemukseen. Itse koin kevytyrittäjyyden liian monimutkaiseksi, vaikka monelle se varmasti sopii. Riippuu tosi paljon yrityksestä, että mistä kannattaa aloittaa ja miten edetä. Voit antaa ystävällesi sähköpostiosoitteeni vera.oinonen@gmail.com, jos hän haluaa jutella asiasta. En ole mikään asiantunteva yrittäjä tai yritysneuvoja, mutta ehkä minusta jotain apua olisi. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit